Translate

Jumaat, 20 Februari 2015

TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO



Tonggak Pendidikan UNESCO adalah berdasarkan kepada:

i.Pelajar belajar untuk tahu (Learning To Know)
ii.Belajar untuk membuat (Learning To Do)
iii.Belajar untuk menjadi apa (Learning To Be)
iv.Belajar untuk hidup bersama (Learning To Live Together)


 Tonggak Pendidikan Unesco

•Pengurus punyai kuasa autonomi
•Memperkasakan kapasiti
•Struktur terurus
•Ukuran prestasi
•Pemantauan prestasi
•Kawalan sumber
•Ketelusan

Kejayaan Sekolah Menurut UNESCO

Bagi menguruskan perjalanan sekolah secara keseluruhannya:

•Pengurusan sekolah mesti mempunyai strategi untuk
memperkasa kapasiti dan kepemimpinannya.
•Sekolah perlu mempunyai maklumat tentang
prestasinya untuk mengukur kekuatan, kelemahan dan
prioritinya.
•Sekolah memerlukan struktur yang terurus dan
professional.
•Kerajaan pusat perlu terus memainkan peranan kritikal
terutamanya dari segi pemantauan prestasi sekolah.
•Sekolah perlu mengawal sumber-sumber.
•Pengurusan sekolah mesti telus.


Laporan Unesco (2005): Kuasa Autonomi

•Memenuhi keperluan pembelajaran asas
•Membentuk wawasan
•Akses kepada universal
•Fokus terhadap pembelajaran
•Perluaskan skop
•Penambahbaikan persekitaran
•Perkukuhkan perkongsian
•Pembangunan dasar
•Gerakkan sumber
•Perpaduan antarabangsa


Tujuan Tonggak Pendidikan UNESCO

•Perkembangkan potensi individu
•Tingkatkan kreativiti
•Sistem pendidikan yang cekap
•Pusat kecemerlangan pendidikan
•Tingkatkan martabat pendidikan


Dasar KPM dan Kaitannya Dengan Tonggak Pendidikan UNESCO

•Memperkembang potensi individu secara menyeluruh
bagi melahirkan insan yang seimbang daripada segi
jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI).
•Meningkatkan kreativiti , inovasi dan budaya ilmu
pelajar.
•Membudayakan sains dan teknologi dan pembelajaran
sepanjang hayat.
•Menyediakan sistem pendidikan yang lebih cekap,
berkesan dan bertaraf dunia.
•Menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan
pendidikan.
•Meningkatkan martabat pendidikan Malaysia pada

peringkat antarabangsa. 

Tiada ulasan: