Tonggak
Pendidikan UNESCO adalah berdasarkan
kepada:
i.Pelajar
belajar untuk tahu (Learning To Know)
ii.Belajar
untuk membuat (Learning To Do)
iii.Belajar
untuk menjadi apa (Learning To Be)
iv.Belajar
untuk hidup bersama (Learning To Live
Together)
Tonggak Pendidikan Unesco
•Pengurus
punyai kuasa autonomi
•Memperkasakan
kapasiti
•Struktur
terurus
•Ukuran
prestasi
•Pemantauan
prestasi
•Kawalan
sumber
•Ketelusan
Kejayaan
Sekolah Menurut UNESCO
Bagi
menguruskan perjalanan sekolah secara keseluruhannya:
•Pengurusan
sekolah mesti mempunyai strategi untuk
memperkasa
kapasiti dan kepemimpinannya.
•Sekolah
perlu mempunyai maklumat tentang
prestasinya
untuk mengukur kekuatan, kelemahan dan
prioritinya.
•Sekolah
memerlukan struktur yang terurus dan
professional.
•Kerajaan
pusat perlu terus memainkan peranan kritikal
terutamanya
dari segi pemantauan prestasi sekolah.
•Sekolah
perlu mengawal sumber-sumber.
•Pengurusan
sekolah mesti telus.
Laporan
Unesco (2005): Kuasa Autonomi
•Memenuhi
keperluan pembelajaran asas
•Membentuk
wawasan
•Akses
kepada universal
•Fokus
terhadap pembelajaran
•Perluaskan
skop
•Penambahbaikan
persekitaran
•Perkukuhkan
perkongsian
•Pembangunan
dasar
•Gerakkan
sumber
•Perpaduan
antarabangsa
Tujuan
Tonggak Pendidikan UNESCO
•Perkembangkan
potensi individu
•Tingkatkan
kreativiti
•Sistem
pendidikan yang cekap
•Pusat
kecemerlangan pendidikan
•Tingkatkan
martabat pendidikan
Dasar
KPM dan Kaitannya Dengan Tonggak Pendidikan UNESCO
•Memperkembang
potensi individu secara menyeluruh
bagi
melahirkan insan yang seimbang daripada segi
jasmani,
emosi, rohani dan intelek (JERI).
•Meningkatkan
kreativiti , inovasi dan budaya ilmu
pelajar.
•Membudayakan
sains dan teknologi dan pembelajaran
sepanjang
hayat.
•Menyediakan
sistem pendidikan yang lebih cekap,
berkesan
dan bertaraf dunia.
•Menjadikan
Malaysia sebagai pusat kecemerlangan
pendidikan.
•Meningkatkan
martabat pendidikan Malaysia pada
peringkat
antarabangsa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan